|
Het laatste deel dan weer.
1. De Codex en de Regels
2. De Organisatie van een Cantus
3. Het gebruik van een Pro-Senior en/of Cantor
4. De Schachtentafel op een Cantus
5. De Schachtenmeester: Heer aan eigen Tafel
6. De opstelling van de Tafels Praktisch bekeken
7. Over het Drinken en de Dronkenschap
8. Typisch voor een Cantus: Formuleringen, Gebruiken en Uitspraken
9. Straffen: een Delicate Zaak
10. Verschillende Soorten Straffen
11. Bezoekende Club en Kring
12. Praktische Dingetjes en Dergelijke
Praktische Dingetjes en Dergelijke
Dingen die je nooit mag vergeten als praeses: je lint, je codex, je stenen pint, een paar balpennen, je hamer, je lijst met liedjes, de namen van je praesidium leden en kladbladen. Het staat niet dat je als Praeses van je Club of Kring je kleuren niet draagt. Dit geldt zowel voor je eigen cantussen als die van anderen. Je codex bij hebben is gewoon gezond verstand. Hoe goed je de liedjes ook kent, er is altijd wel iemand die een ander lied laat inzetten, en als je je codex niet bij hebt, zal jij het moeten inzetten (Murphy is a Bitch). Een stenen pint is niet echt nodig, maar ideaal om vals te spelen (grijns).
Meerdere balpennen zijn noodzakelijk, omdat ze altijd verdwijnen, op één of andere bizarre wijze. Ook al gebruik je je hamer (zwaard) niet, als je hem bij hebt, dan kan je hem gebruiken. Ik verwijs hier weer naar Murphy. Lijst met liedjes: sommigen vinden het niet nodig om zo'n lijst te maken, wel, ik raad jullie aan het wel te doen. Beter voorbereid en die voorbereiding niet nodig, dan omgekeerd. De namen van je praesidium: zorg gewoon dat je ze kent, zeker als je als senior de cantus van een andere Club of Kring voorzit. En kladbladen, wel, altijd handig: straffen, gedichtjes, trechters, …
Zorg ervoor dat je vaak kopieën van je eigen Club- of Kringlied bij hebt. Deze kan je uitdelen aan iedereen die je clublied niet kent. Op die wijze kunnen ze meezingen als ze willen, en het is altijd een leuk aandenken.
Ken je eigen Club- of Kringlied volledig en van buiten. Wees ook zeker dat je praesidium leden het ook kennen.
Geef iedereen aanwezig de kans om zijn clublied te zingen op het einde van een cantus; vraag ze ernaar tijdens een tempus of ze het willen zingen, en bepaal de volgorde aan de hand van hoe goed ze met jullie club bevriend zijn. De minst bevriende eerst, zelf altijd laatst. Zijn er aanwezigen die lid zijn van meerdere organisaties, laat hen dan kiezen welk dat ze zelf willen inzetten. Ze kunnen altijd met anderen meezingen die lid zijn van dezelfde organisaties.
Pas helemaal op het einde worden de Vlaamse Leeuw, Oude Roldersklacht, Brabaçonne, Wilhelmus, … gezongen. Afhankelijk van waar en voor welke groep je staat, zing je ze in een bepaalde volgorde, maar tracht altijd te eindigen met de Oude Rolderklacht. Vraag ook altijd respect van de aanwezigen voor de regionale liederen. Of ze het nu zelf meezingen, of ze het juist niet willen zingen, een lied zelf krijgt pas waarde als symbool als wij dat toestaan. Staan we dat niet toe, dan is het gewoon een lied (grijns).
Zo, ik ben er zeker van dat ik nog honderd en één dingen vergeten ben, maar dit werkje zal nog wel enkele keren door mezelf en anderen herwerkt worden. In ieder geval, dit zou voldoende moeten zijn om een eerste poging te kunnen wagen op het houden van een Cantus.
Wat ik echter zeker niet wil vergeten is hier mijn oprechte dank uitspreken. De enige reden dat ik in staat ben om dit op papier te zetten, is dat mijn eigen eerste cantus ervaringen zo leuk waren dat ik er meteen aan verkocht was. Dus, Catechetica, Hermes, Mercatura, Mater Nursica, Diana, VTK, De Kelten, Steil, Industria, Intoxica, Lovania, Ons Hageland, Woningse, Medica, Romania, Bios, Chemica, Hesbania, Mijnlamp, LBK, Economica, VRG, KUC, Socia, Zandloper, Carpe Diem, Filii Lamberti, Mercurius, Germania, Moeder Irena, Historia, Klio, SocA, Didactica, Appoloon en Alfa, bedankt voor alle mooie en geslaagde cantussen tot nu toe en alle die nog mogen komen.
En, Hades, d'Academia, Archilucas, NFK, Normalia en Lions Club, bedankt dat jullie mij vertrouwden en vertrouwen om zelf die van jullie te mogen voorzitten.
Hermes
Voilà , mijn bijdrage aan aangenaam cantussen. Ik weet (omdat ze't me zelf gezegd hebben) dat er zijn die graag willen reageren ... go right ahead.
Ik zal het geheel na de opmerkingen en eventuele discussie nog even reviseren en dan op 't net beschikbaar zetten op de Hades Wiki. De Kringen die 't willen hebben, geven maar een seintje, en dan stuur ik het even via email door.
Tot de volgende cantus.
Hermes
_________________ Necessitate coactus
|